Hoe belangrijk is daglicht voor je gezondheid?

Dagelijks minimaal tien minuten naar buiten. Goede vraag! In deze rubriek ging Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op de knagende vragen. Hoe belangrijk is daglicht voor je gezondheid?

In de winter zijn de dagen kort en als je een baan hebt waarbij je dagelijks van 9 tot 5 op kantoor zit, krijg je maar weinig daglicht. Waarschijnlijk is het donker als je naar je werk gaat en ook als je weer naar huis gaat. Dit terwijl daglicht essentieel is voor je gezondheid. Want daglicht heb je nodig om ervoor te zorgen dat je biologische klok goed functioneert. Daarnaast heb je daglicht nodig om vitamine D aan te maken en een depressie te voorkomen. Hup naar buiten dus!

Je biologische klok zorgt ervoor dat allerlei processen in het lichaam – de temperartuur, bloeddruk, stofwisseling – goed op het moment van de dag zijn afgestemd. Zo zijn je bloeddruk en lichaamstemperatuur ’s nachts laag en worden ze voor je opstaat weer op peil gebracht. Op andere momenten van de dag zorgt je klok er bijvoorbeeld voor dat je alert bent en voedsel kunt verteren.

Ook als je geen of weinig daglicht krijgt, functioneert je biologische klok, maar je ritme verschuift. Licht zorgt ervoor dat je lichaam wakker blijft, dat je alert bent en dat je overdag actief kunt zijn. Een belangrijke rol spelen de hormonen cortisol en adrenaline hierbij. Deze worden dan ook wel onze waakhormonen genoemd.

Daglicht intenser dan kunstlicht

Heb jij vaak moeite om ’s ochtends uit je bed te komen? Probeer om overdag meer naar buiten te gaan. Daglicht is namelijk vele malen intenser dan kunstlicht. In de zomer heeft daglicht bij volle zon een sterkte van meer dan 100.000 lux (eenheid voor verlichtingssterkte). Bij indirect zonlicht is dat 10 tot 20.000 lux en op een bewolkte dag 1000 lux. Thuis zal je niet veel verder komen dan 150 lux en op kantoor 300 tot 500.

Op een bewolkte dag is de lichtsterkte (1000 tot 2000 lux) zo ongeveer het minimale wat je lichaam nodig heeft om je biologische klok optimaal te laten werken. Het licht binnen is dus veel te zwak.

Zo’n 10 minuten buiten is al genoeg om je klok weer ‘gelijk’ te zetten. Heb je moeite bij het in slaap vallen? Ga dan bij voorkeur ’s ochtends of aan het begin van de middag naar buiten. Word je altijd vroeg wakker, dan kun je beter later op de dag naar buiten gaan.

Bron: Gezondheidsnet.nl

Winnock nieuws | winnock.nl/nieuws