Zieke werknemer? Dit moet je nooit zeggen

Ziekteverzuim is een kostbare zaak. Daarom kun je als werkgever maar beter actie ondernemen. „Als je niets doet, zet je de deur naar toekomstig verzuim wagenwijd open.”

Maandagochtend, in de werkkamer van de baas gaat de telefoon. Aan de andere kant van de lijn snuit iemand zijn neus. „Ik denk dat ik niet kan komen, ik heb een flinke griep te pakken”, zegt een snipverkouden stem. „Last van hoofdpijn, ik voel me rillerig, heb overal spierpijn.” Wat vervelend, reageert de baas begripvol. „Van harte beterschap. Ziek maar lekker uit, ik zie je wel weer verschijnen.”

Wat gaat hier fout?

Tja, waar zal Jacco van den Berg, bedrijfseconoom en trainer in verzuimgesprekken, eens beginnen. Waarom heeft de baas niet gevraagd hoelang het verzuim gaat duren? Waarom heeft hij niet geïnformeerd welke werkzaamheden collega’s kunnen overnemen? Wat kan de zieke ondanks zijn klachten nog wél? En waar is hij tijdens zijn ziekte te bereiken?

Zo hoort het

Een werknemer moet zijn verzuim op de eerste dag melden aan zijn werkgever. De werkgever dient uiterlijk op de zevende dag het verzuim aan de Arbodienst te melden. Is de werknemer langere tijd ziek dan moet de werkgever dit in de 42ste week doorgeven aan het UWV.

Als werknemer hoef je geen medische informatie te verstrekken, de boodschap ‘ik ben ziek en kan niet werken’ is voldoende. Een werkgever mag niet vragen naar medische details, dat mag alleen de bedrijfsarts, die deze informatie vanwege beroepsgeheim niet mag doorspelen. De werkgever mag wel werkgerelateerde vragen stellen. Als je ziek bent door je werk, hoef je dat niet te melden aan je werkgever. Een werkgever mag de ziekmelding niet weigeren. (Bron: Intermediair)

Een verzuimgesprek is een „hartstikke moeilijk” gesprek, erkent Van den Berg. „Veel leidinggevenden zien er enorm tegenop. Ze zijn bang te controlerend of wantrouwend over te komen, waardoor ze vaak niets durven te vragen.”

Maar het is ook een cruciaal gesprek, want zo is zijn overtuiging, hoe een werkgever reageert op een ziekmelding is bepalend voor het verzuimgedrag van de werknemers. Rustig afwachten tot een werknemer weer beter wordt, is geen optie, zegt Van den Berg. „Ziekteverzuim is een kostbare zaak. De planning wordt niet gehaald, afspraken moeten worden afgezegd, vervanging moet worden geregeld. Daar moet de werknemer zich van bewust zijn. Maak deze zaken bespreekbaar. Ik zeg altijd: ziekte overkomt je, maar verzuim is een keuze. Door in actie te komen kan een werkgever die keuze positief beïnvloeden.”

Bron: Monique van Oostrum, NRC