Waarom wandelen tegen stress beter is dan fietsen of rennen

We beseffen niet half hoe belangrijk dat loopje naar de koffieautomaat is. Of dat blokje om tijdens de lunch. Van alle tips om de stresshormonen uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn.

Ingeborg Steinvoord is loopbaan-en wandelcoach. Ze helpt mensen al wandelend hun weg (terug) te vinden naar werkgeluk. ‘Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van wandelen creatiever. En lopen in de natuur is helemaal goed. Die oordeelt niet. Je wordt er hoopvoller van en je gedachten kunnen de vrije loop gaan.’

Een leeg hoofd en rustig bewegen. Dat helpt om te ontspannen en weer op te laden. Logisch natuurlijk, maar wanneer doe je het echt? In een tijd waarin op het werk steeds minder taken zijn die je even gedachteloos kunt doen (zoals vroeger bij het kopieerapparaat), hebben we die momenten harder nodig. Volgens bedrijfsartsen is het namelijk niet de stress die mensen onderuit haalt, maar het tekort aan herstel.

Bruikbare tips

Steinvoord legt het nog eens concreet uit: ‘Stress is een fysieke reactie van ons zenuwstelsel op een situatie waarin we moeten vechten, vluchten of bevriezen. Dan is een piek in stresshormonen adrenaline en cortisol nuttig. Maar wordt de stress chronisch en sta je als het ware constant “aan”, dan raak je uitgeput.’

Ook in een drukke werkweek is het nodig om te zoeken naar rustmomenten. Ze geeft bruikbare tips, bijvoorbeeld om dagelijks even 2 minuten op je ademhaling te letten. En om elke dag twee blokken van 45 minuten vrij te maken voor geconcentreerd werk aan één taak, zonder dat je je laat storen door collega’s of piepjes van je telefoon.

Maar wandelen is haar belangrijkste tip. ‘Het helpt je te onthaasten. Je kunt ook wel fietsen of hardlopen, maar wandelen vertraagt. Je zintuigen doen veel meer mee. Je voelt de wind, ruikt de bloesem, ziet de rode besjes in de tijd verkleuren.’

En nee, het gaat niet om de afstand, de snelheid, het presteren; juist niet. Het gaat om even loslaten wat er allemaal moet, en ‘in het moment zijn’. Die zin kennen we uit de mindfulness en yoga, maar wandelen is een simpele variant en kan altijd. Gewoon je schoenen aantrekken en naar buiten gaan. Je lunch wandelend opeten. Een halte eerder uit de tram stappen en de laatste meters lopen.

Nieuwe ideeën

Ook op kantoor zou je elk moment voor een loopje kunnen aangrijpen, want zitten is het nieuwe roken, zo ongezond is het. Loop dus eens via de trap naar die collega een verdieping hoger, pleeg je telefoontjes wandelend, en loop vaak genoeg even naar de koffie- of thee-automaat.

Je kunt zelfs prima doorwerken tijdens een wandeling. Denk bijvoorbeeld aan een brainstormsessie of vergadering met maximaal vier man, tipt Steinvoord. ‘Mensen klagen misschien over het weer of hun schoenen. Plan het dan in voor een andere dag, dan kunnen ze andere schoenen meenemen.’ Door te wandelen verander je van perspectief en dat alleen al levert nieuwe ideeën op.

Bron: Maaike Bos, intermediair